Skip to main content

Algemene (Reis)voorwaarden Heart Happiness Retraites

Artikel 1 - Definities Organisator:

Deze reisvoorwaarden zijn bedoeld om een zorgvuldige en verantwoorde deelname aan onze activiteiten van Heart Happiness Retraites te waarborgen. We adviseren u deze voorwaarden goed door te nemen voordat u zich inschrijft.

Heart Happiness Retraites: (Reisorganisator) ingeschreven onder KvK-nummer 88101576.

Reiziger: iedere persoon die met de Organisator een overeenkomst met betrekking tot een Reis wil sluiten en iedere persoon die op grond van de overeenkomst het recht heeft om te reizen;

Reisdienst: de diensten die onderdeel zijn van de reis, zoals personenvervoer, autohuur, accommodatie en excursies.

Reisdienstverlener: de dienstverlener die een onderdeel van de Reis uitvoert, zoals accommodatieverschaffers, vervoerders, externe gidsen, etc..

Overeenkomst: de overeenkomst die betrekking heeft op de geboekte Reis, inclusief deze Voorwaarden.

Schriftelijk: op schrift of langs elektronische weg waaronder per e-mail. Voorwaarden: deze algemene voorwaarden.

Pakketreis: een pakketreis in de zin van de wet. Reis: een Pakketreis of indien de Voorwaarden hierop van toepassing zijn verklaard een enkele Reisdienst.

Werkdagen: maandag t/m vrijdag, met uitzondering van in Nederland erkende feestdagen, binnen werktijden (9u-17u Nederlandse tijd).

Artikel 2 - Toepasselijkheid voorwaarden

2.1 Pakketreizen

Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle door de Reisorganisator aangeboden of met de Reisorganisator overeengekomen Pakketreizen.

2.2 Reisdiensten

Deze voorwaarden kunnen tevens van toepassing worden verklaard op Reisdiensten die geen pakketreis vormen. Titel 7a van boek 7 Burgerlijk Wetboek waarin regels staan over pakketreisovereenkomsten is in dat geval niet van toepassing. Voor deze Reisdiensten geldt geen bescherming bij insolventie van de Reisorganisator, tenzij uitdrukkelijk in het aanbod is vermeld welke partij dekking biedt en dit volgt uit de garantie- of verzekeringsvoorwaarden.

2.3 Afwijkende en aanvullende voorwaarden

Afwijkende en aanvullende voorwaarden dienen Schriftelijk te worden overeengekomen en hebben voorrang boven deze Voorwaarden.

DE BOEKING

Artikel 3 - Totstandkoming Overeenkomst

3.1 Inhoud aanbod

De aangeboden Reis omvat enkel de diensten en voorzieningen die in de offerte en publicaties van de Reisorganisator uitdrukkelijk zijn omschreven. Informatie in publicaties van Reisdienstverleners zijn geen onderdeel van het aanbod, ongeacht of er een link naar is opgenomen in het aanbod van de Reisorganisator. De vermelde reisduur staat aangegeven in hele dagen, waarbij de dag van vertrek en aankomst als hele dagen worden geteld.

3.2 Vrijblijvend aanbod

Het aanbod van de Reisorganisator is vrijblijvend en kan na aanvaarding tot 17.00 uur van de eerstvolgende Werkdag worden herroepen door de Reisorganisator. Reisvoorwaarden Heart Happiness Retraites.

3.3 De boeking

De Overeenkomst komt tot stand zodra de Reiziger het aanbod van de Reisorganisator aanvaardt en onder voorbehoud van beschikbaarheid van de Reis.

3.4 Kennelijke fouten

Kennelijke fouten in het aanbod binden de Reisorganisator niet.

Indien er reden is tot twijfel dient de Reiziger navraag te doen.

3.5 Voorkeuren

Aan voorkeuren die de Reiziger doorgeeft kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij de Reisorganisator Schriftelijk heeft bevestigd aan de voorkeur te voldoen.

De enkele vermelding als voorkeur op reisbescheiden en de boekingsbevestiging is hiertoe onvoldoende.

3.6 Bijzondere vereisten

Indien de Reiziger bij de boeking medische vereisten of andere zwaarwegende belangen als ‘vereiste’ aan de Reisorganisator kenbaar maakt, zal de Reisorganisator beoordelen of deze hieraan kan voldoen.

Indien de Reisorganisator niet aan de vereisten kan of wil voldoen zal de Overeenkomst niet tot stand komen.

De Reisorganisator kan een prijswijziging doorvoeren in verband met de aangegeven vereisten.

3.7 Kennismakingsgesprek na aanmelding boeking

Na de start van de boeking bij Heart Happiness Retraites vindt altijd een kennismakingsgesprek plaats.

Afhankelijk van het resultaat van dit kennismakingsgesprek, wordt de boeking definitief.

De Reisorganisator behoudt zich het recht voor om, op basis van het kennismakingsgesprek, te besluiten de Reiziger niet te laten deelnemen.

Dit kan het geval zijn wanneer de klachten, doelen, behoeftes of persoonlijke thema’s van de Reiziger niet aansluiten bij de expertise of werkwijze van Heart Happiness Retraites

In sommige gevallen kan het aanbod van Heart Happiness Retraites mogelijk op een later moment in de toekomst beter aansluiten.

Dit wordt in het kennismakingsgesprek door de Reisorganisator duidelijk gecommuniceerd.

3.7 Bevestiging van de boeking

De Reisorganisator stuurt na de boeking van de reis en de controle van beschikbaarheid een boekingsbevestiging.

3.8 Herroeping door reiziger

Een boeking van de Reis is definitief.

De Reiziger heeft geen recht om de Overeenkomst te herroepen.

3.9 Minderjarigen

De Reiziger die de reis boekt dient meerderjarig te zijn.

De Heart Happiness Retraites is niet toegankelijk voor kinderen. Enkel reizigers die de wettelijke meerderjarigheid hebben bereikt, kunnen deelnemen aan de retraite.

Wij verzoeken u vriendelijk om hier rekening mee te houden bij het boeken van de reis.

3.10 Boeken voor andere Reizigers & communicatie

De Reiziger die voor andere Reizigers boekt, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien.

De andere Reizigers zijn ieder voor hun eigen deel aansprakelijk.

De bevestiging, de factuur, de reisbescheiden en alle andere communicatie wordt enkel verstuurd naar de Reiziger die de boeking verricht.

De Reiziger die de Reis voor anderen boekt, is verplicht relevante persoonlijke omstandigheden van die andere Reizigers bij de boeking door te geven.

De Reiziger die de Reis voor anderen boekt, is verplicht die andere Reizigers deze Voorwaarden en andere relevante communicatie te verstrekken.

De Reiziger die de reis boekt vrijwaart de Reisorganisator voor schade als gevolg van het niet nakomen van bovenstaande verplichtingen.

INFORMATIE

Artikel 4 - Informatie door de Reisorganisator

4.1 Reissom

Vermelde prijzen gelden per persoon, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

4.2 Informatie door de Reisorganisator bij de boeking

Bij de boeking of meteen daarna verstrekt de Reisorganisator de Overeenkomst aan de Reiziger waaronder de geaccepteerde voorkeuren van de Reiziger en op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie over de benodigde reisdocumenten (paspoorten, visa, etc.) en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied

4.3 Reisdocumenten

De Reiziger dient gedurende de Reis te beschikken over de noodzakelijke reisdocumenten, zoals een paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, etc.. Gelet op het grote belang hiervan, dient de Reiziger bij de officiële instanties te controleren of de informatie volledig en actueel is.

De Reiziger dient vóór de boeking van de Reis te controleren of er voldoende tijd is om de benodigde reisdocumenten te verkrijgen.

Als de Reiziger de Reis niet of niet geheel kan maken door het ontbreken van de juiste reisdocumenten, komen de kosten voor rekening van de Reiziger.

4.4 Totstandkoming van de reisovereenkomst

De factuur die bij de boeking wordt opgesteld geldt als bewijs van de bepalingen van de reisovereenkomst.

Indien de geboekte reis is opgenomen in een brochure of op de website van de reisorganisator, dan maken de gegevens in die brochure mede deel uit van de reisovereenkomst.

De factuur mag enkel afwijken van de reisbrochure, indien de wijzigingen zich vóór de ondertekening van de bestelbon – factuur duidelijk ter kennis van de reiziger werden gebracht en/of indien de partijen de wijzigingen aan de reisovereenkomst overeenkomen na het afsluiten ervan.

Enkel deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de reisovereenkomst.

4.5. Reisbevestiging

De definitieve reisovereenkomst ontstaat wanneer de boeking door de reisorganisator en/of reisbemiddelaar aan de reiziger wordt bevestigd.

4.6 Informatie over annulering- en reisverzekeringen

De reisorganisator verplicht de Reiziger om een annuleringsverzekering en een reisverzekering af te sluiten.

Artikel 5 - Informatie door de Reiziger

5.1 Relevante informatie van de Reiziger(s)

Voor de boeking verstrekt de boekende Reiziger alle relevante informatie over de aangemelde Reizigers.

In het bijzonder informatie die mogelijk van invloed is op de gezondheid of veiligheid van de Reiziger of anderen.

Indien de verstrekte informatie onjuist of onvolledig is kan de Reiziger van deelname wordt uitgesloten.

De Reiziger is dan de annuleringskosten overeenkomstig artikel 9 lid 2 [annuleringskosten] verschuldigd.

Andere kosten komen eveneens voor rekening van de Reiziger.

5.2 Regeling vliegticket

De reiziger wordt geacht zelf zorg te dragen voor vervoer of een vliegticket naar bestemming.

De reisorganisator verplicht de reiziger een annuleringsverzekering af te sluiten.

Ook adviseert de reisorganisator pas over te gaan tot het aanschaffen van een ticket als de reisorganisator heeft laten weten dat de reis doorgaat.

De reisorganisator draagt geen verantwoordelijkheid voor een vroegtijdige aanschaf van het vliegticket of het niet afsluiten van een annuleringsverzekering.

VOOR DE REIS

Artikel 6 – Betaling

6.1 Garantieregeling

Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Heart Happiness Retraite gebruik van Garantiefonds GGTO.

U kunt dit controleren via de garantiefondspagina deelnemerspagina www.stichting-ggto.nl /deelnemers).

Alle informatie over het Garantiefonds GGTO vindt u op www.stichting-ggto.nl.

Bij elk (reis)aanbod van Heart Happiness Retraites wordt duidelijk vermeld of de garantie van Garantiefonds GGTO van toepassing is.

In de garantieregeling leest u wat de garantie inhoudt en welke voorwaarden van toepassing zijn.

U vindt deze garantieregeling op de website van Garantiefonds GGTO Garantieregeling .

Indien de garantie van Garantiefonds GGTO van toepassing is op uw boeking, dan betaalt u de reissom aan Heart Happiness Retraites.

Wanneer diensten door financieel onvermogen van Heart Happiness Retraites niet (volledig en/of tijdig) de reisvoorwaarden van Heart Happiness Retraites (versie 1- 15 februari 2025) worden verleend, dan voert Garantiefonds GGTO de garantie uit.

In de garantieregeling leest u hoe u daar in dat geval aanspraak op maakt.

6.2 Aanbetaling

De aanbetaling bedraagt 30% van de reissom. De aanbetaling dient binnen 14 dagen na de boeking te zijn ontvangen.

6.3 Restantbetaling

Het restant van de reissom dient uiterlijk 6 weken voor aanvang van de Reis te zijn voldaan.

Bij boeking binnen 6 weken voor aanvang van de Reis dient de volledige reissom direct na de boeking te worden voldaan.

In ieder geval dient de gehele betaling voor aanvang van de Reis te zijn ontvangen.

6.4 Verzuim en rente

Indien de Reiziger niet betaalt binnen de afgesproken termijn is de Reiziger zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist in verzuim en is over het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd.

6.5 Incassokosten

De Reiziger dient buitengerechtelijke incassokosten te betalen indien deze niet betaald heeft binnen de uiterste betalingstermijn die via een Schriftelijke aanmaning is gesteld.

De buitengerechtelijke incassokosten bedragen: 15% van het gevorderde tot €2500, 10% over de daaropvolgende € 2500, 5% over de daaropvolgende € 5000 en 1% over het meerdere.

6.6 Verdere gevolgen van uitblijven van betaling

Zolang de Reiziger niet betaald heeft, kan de Reisorganisator de reisbescheiden onder zich houden.

Indien betaling ook na aanmaning uitblijft of indien niet voor aanvang van de reis is betaald, kan de Reisorganisator de Reiziger uitsluiten van deelname.

De verplichting tot betaling blijft bestaan. In plaats van de Reiziger uit te sluiten van deelname kan de Reisorganisator de Overeenkomst annuleren en de daarvoor verschuldigde annuleringskosten zoals bepaald in [artikel 9 lid 2] bij de Reiziger in rekening brengen.

Artikel 7 - Indeplaatsstelling

7.1 Vervanging en andere wijzigingen door de reiziger

De reiziger kan zich voor de uitvoering van de reisovereenkomst door een andere persoon laten vervangen, mits deze persoon voldoet aan de bijzondere eisen betreffende de reis en het verblijf, en mits de reiziger de reisorganisator en/of reisbemiddelaar vergoedt voor alle kosten die daardoor worden veroorzaakt.

7.2 Hoofdelijke aansprakelijkheid en extra kosten

De Reiziger en degene die de Reis overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de reissom en bijkomende kosten die voortvloeien uit de indeplaatsstelling, waaronder wijzigingskosten.

Artikel 8 - Wijziging op verzoek van de Reiziger

8.1 Wijziging

De Reiziger die de Reis heeft geboekt, kan de Reisorganisator verzoeken de Overeenkomst te wijzigen.

De Reisorganisator is hier niet toe verplicht. De Reisorganisator stelt de Reiziger op de hoogte van de nieuwe reissom.

Indien de Reiziger akkoord gaat met de kosten van de wijziging zijn de nieuwe reissom en wijzigingskosten verschuldigd.

Indien de nieuwe reissom lager uitvalt dan de oorspronkelijke reissom, wordt het verschil verrekend met de verschuldigde wijzigingskosten

8.2 Wijziging vertrekdatum

Tenzij de Reisorganisator aangeeft dat er sprake is van een omboeking, vormt de wijziging van de vertrekdatum de annulering van de bestaande overeenkomst en de totstandkoming van een nieuwe overeenkomst.

De annuleringsregeling van artikel 9 [annuleringskosten] is op de geannuleerde overeenkomst van toepassing

Artikel 9 - Annulering door de Reiziger

9.1 Annulering

De Reiziger kan de boeking voor aanvang van de Reis annuleren.

Annulering dient Schriftelijk te geschieden. De datum waarop de annulering door de Reisorganisator wordt ontvangen, geldt als het moment van annulering.

Bij ontvangst na 17.00u of buiten Werkdagen om wordt de volgende Werkdag gezien als de datum van ontvangst.

9.2 Annuleringskosten

In geval van annulering door de reiziger is de reiziger aan de Reisorganisator de volgende bedragen verschuldigd: tot 90 dagen voor vertrek: 30% van de prijs, met een minimum van € 200,- (of het bedrag van de voorschotnota zoals overeengekomen)Van 90 dagen tot 60 dagen voor vertrek: 50% van de totale prijs;Van 60 dagen tot 30 dagen voor vertrek: 75% van de totale prijs;Binnen 30 dagen voor vertrek en vanaf de dag van vertrek: 100% van de totale prijs.

Gezien de hoogte van de reissommen verplicht de Reisorganisator de reiziger een annuleringsverzekering voor zijn reis af te sluiten.

9.3 Vermindering aantal reizigers

Indien binnen één boeking het aantal Reizigers wordt verminderd, kan de Reisorganisator naar keuze als annuleringskosten in rekening brengen: 1) de in lid 2 van dit artikel genoemde standaard annuleringskosten, of;

2) de gehele reissom van de geannuleerde persoon min de kostenbesparingen als gevolg van de annulering.

9.4 Annuleringskosten bij annulering ná een omgeboekte reis

Het kan voorkomen dat de Reiziger en Reisorganisator de reis omboeken naar een later moment.

Als de Reiziger de omgeboekte reis annuleert, bedragen de annuleringskosten tenminste het bedrag dat verschuldigd zou zijn als op de datum van omboeking zou zijn geannuleerd.

(voorbeeld: 14 dagen voor aanvang van de oorspronkelijke reis, wordt de reis omgeboekt naar 1 jaar later. 6 maanden voor aanvang van de omgeboekte reis annuleert de reiziger omdat hij niet meer wenst te reizen. De annuleringskosten zouden 30% van de reissom bedragen volgens artikel 9.2. De annuleringskosten zouden 75% van de reissom bedragen als op de datum van omboeking zou zijn geannuleerd. In dit geval geldt 75% van de reissom als annuleringskosten.)

9.5 Reistegoeden die uit coulance zijn uitgegeven

Indien een Reis is geannuleerd door de Reiziger en er uit coulance een reistegoed wordt toegekend, geldt (tenzij andere voorwaarden door de

Organisator worden gecommuniceerd):

het reistegoed dient binnen één jaar na toekenning van het reistegoed te zijn besteed.

de nieuwe reis dient binnen twee jaar na toekenning van het reistegoed te zijn aangevangen.

het reistegoed is gebonden aan de Reiziger en niet overdraagbaar.

het reistegoed kan enkel worden ingezet voor dezelfde Reis op een later moment.

indien de reis op een later moment duurder is, wordt het prijsverschil doorbelast aan de Reiziger.

indien de Reiziger de Reis annuleert die is geboekt met een uit coulance toegekend reistegoed vervalt het reistegoed.

Artikel 10 - Prijswijziging

10.1 Prijswijziging

De Reisorganisator kan tot 20 dagen vóór aanvang van de Reis de reissom verhogen als gevolg van prijswijzigingen in:

  • kosten van brandstof of andere energiebronnen, of;
  • belastingen of vergoedingen van niet direct bij de uitvoering van de Reis betrokken derden.

De Reisorganisator kan in de Overeenkomst opnemen dat hij tot 20 dagen vóór aanvang van de Reis de reissom kan verhogen op grond van wijzigingen in wisselkoersen.

In de Overeenkomst dient de methode van prijsherberekening op grond van de wisselkoers te zijn opgenomen.

10.2 Beëindiging door Reiziger

Indien de prijsverhoging meer dan 8% van de reissom bedraagt, kan de Reiziger de Overeenkomst beëindigen en krijgt de Reiziger de betaalde reissom terug.

10.3 Prijsverlaging

Indien het recht op prijsverhoging is afgesproken, heeft de Reiziger een overeenkomstig recht op prijsverlaging.

Op het bedrag wat de Reiziger toekomt, wordt 30 euro administratiekosten ingehouden.

Artikel 11 - Wijziging door de Reisorganisator

11.1 Wijzigingen

De Reisorganisator kan voor aanvang van de Reis eenzijdig kleine wijzigingen in de Reis doorvoeren.

De Reiziger wordt hiervan op de hoogte gesteld.

11.2 Ingrijpende wijzigingen

Indien noodzakelijk kan de Reisorganisator voor aanvang van de Reis de voornaamste kenmerken ingrijpend wijzigen.

Hieronder valt eveneens het aanbieden van een alternatieve Reis. De Reiziger kan de wijziging aanvaarden of de Overeenkomst beëindigen zonder betaling van annuleringskosten.

Bij beëindiging wordt de door de Reiziger betaalde reissom terugbetaald.

De Reisorganisator kan de Reiziger een redelijke termijn stellen waarbinnen de Reiziger zijn keuze duidelijk dient te maken.

Wordt de Overeenkomst niet binnen de gestelde termijn beëindigd, geldt de wijziging als aanvaard en vervalt het recht op beëindiging.

Artikel 12 - Annulering door de Organisator

12.1 Annulering i.v.m.

minimale aantallen

Wanneer de reisorganisator de reis vóór de overeengekomen vertrekdatum annuleert, omdat het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste minimum en de reiziger daar zo snel mogelijk, en uiterlijk 15 dagen vóór de vertrekdatum van op de hoogte wordt gebracht.

De reisorganisator moet de annulering zo spoedig mogelijk aan de reiziger kenbaar maken.

12.2 Annulering i.v.m.

overmacht

De Organisator kan de Overeenkomst vóór aanvang van de Reis annuleren als de Organisator de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.

12.3 Terugbetaling betaalde reissom – geen schadevergoeding

In de bovenstaande gevallen betaalt de Organisator reeds ontvangen bedragen binnen 14 dagen terug en is er geen schadevergoeding verschuldigd.

Niet vergoed worden kosten die door de Reiziger zijn gemaakt voor diensten die buiten de Overeenkomst vallen zoals inentingen, visa, aanschaf materiaal, verzekeringen en indien niet bij de Reis inbegrepen de vliegreis, tickets, accommodatie, e.d..

12.4 Annulering door toedoen van de Reiziger

Als de Reiziger niet voldoet aan vooraf gestelde deelname-eisen of indien onjuiste of onvolledige informatie over de Reiziger is opgegeven, kan de Organisator de Overeenkomst annuleren.

De Reiziger is dan annuleringskosten zoals bepaald in [artikel 9 lid 2] verschuldigd.

UITVOERING VAN DE REIS

Artikel 13 – Verantwoordelijkheid & tekortkomingen

13.1 Goede uitvoering van de Reis

De Reisorganisator is verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeengekomen Reisdiensten, ongeacht of deze door de Reisorganisator zelf of door een andere Reisdienstverlener worden uitgevoerd.

De Reisorganisator dient de Overeenkomst uit te voeren overeenkomstig de verwachtingen die de Reiziger op grond van de publicaties, de Overeenkomst en de omstandigheden op de reisbestemmingen redelijkerwijs mocht hebben.

13.2 Wijzigingen in reisschema en reistijden

De Organisator zal de Reiziger informeren over wijzigingen in het reisschema.

Dit geld niet voor vliegtickets, omdat deze door de reiziger zelf geboekt zijn.

Indien de Reisorganisator niet op de hoogte is van de plaats van verblijf zal de Reiziger enkel worden geïnformeerd op het bij de Reisorganisator bekende e-mailadres of mobiele telefoonnummer.

13.3 Klachtplicht reiziger

De Reiziger stelt de Reisdienstverlener en de Reisorganisator in lijn met artikel 17 [klachten] direct in kennis van gebreken of problemen bij de uitvoering van de Reisdiensten.

13.4 Oplossing door de reisorganisator

De Reisorganisator zorgt dat tekortkomingen worden verholpen.

Een tekortkoming hoeft niet te worden verholpen als dit onmogelijk is of dit onevenredig hoge kosten met zich meebrengt.

13.5 Compensatie

Indien de tekortkoming niet kan worden opgelost, zal de Reisorganisator (of Reisdienstverlener) in overleg treden met de Reiziger en kan deze waar gepast een compensatie of alternatief regelen.

De Reiziger heeft geen recht op compensatie of alternatief indien de tekortkoming is toe te rekenen aan de Reiziger.

Artikel 14 - Hulp en bijstand

14.1 Verplichte bijstand

De Organisator verleent de Reiziger hulp en bijstand indien de Reiziger in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door goede informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand en door de Reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van alternatieve reisarrangementen.

14.2 Kosten

De Organisator brengt voor de hulp en bijstand een redelijke vergoeding in rekening indien de moeilijkheden zijn ontstaan door opzet of nalatigheid van de Reiziger.

AANSPRAKELIJKHEID

Artikel 15 - Toerekening, overmacht en aansprakelijkheidsuitsluitingen

15.1 Toerekening & overmacht

De Reiziger heeft geen recht op vergoeding van schade die de Reiziger oploopt als gevolg van een tekortkoming die is te wijten aan: Reisvoorwaarden Heart Happiness Retraites versie 1 – 15 februari 2025, a.

  • de Reiziger; b. derden die niet direct bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken en de tekortkoming niet kon worden voorzien of voorkomen, of;
  • onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.

15.2 Aansprakelijkheidsuitsluiting

Iedere aansprakelijkheid van de Reisorganisator voor schade is beperkt tot driemaal de reissom, tenzij de schade volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de Reiziger of de schade is veroorzaakt door opzettelijk dan wel nalatig handelen van de Organisator.

15.3 Aansprakelijkheidsuitsluiting krachtens verdrag of EU-verordening

Indien de Reisorganisator aansprakelijk is voor enige schade, waaronder ook schade die volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de Reiziger, zal deze aansprakelijkheid beperkt of uitgesloten zijn tot de grenzen die zijn toegestaan volgens de ter zake geldende internationale verdragen en/of EU-verordeningen die betrekking hebben op de individuele Reisdiensten.

15.4 Verzekerde schade

De Reisorganisator is niet aansprakelijk voor schade die is gedekt door verzekeringen, zoals zorg- , reis-, evenementen-, of annuleringsverzekeringen.

15.5 In geval van ziekte van de reiziger

Tijdens de reis kan de reiziger ziek worden of een ongeluk krijgen.

De Reisorganisator zorgt ervoor dat de reiziger naar een dokter of ziekenhuis wordt gebracht.

De Reisorganisator meldt dit bij de verzekeraar die de kosten achteraf zal vergoeden. De reiziger zal dus cash moeten betalen.

Heart Happiness Retraites stelt een reisverzekering met werelddekking verplicht. Mocht de reiziger een ongeval krijgen of ziek worden, dan kan hij of zij dit niet via Heart Happiness Retraites terugkrijgen.

15.5 Verjaring

Iedere aanspraak van de Reiziger op vergoeding van schade en andere vorderingen van de reiziger verjaren twee jaar nadat de Reis heeft plaatsgevonden.

Indien de Reis geen doorgang vond verjaart het twee jaar na de geplande datum van aanvang.

15.6 Verval van recht

Zonder afbreuk te doen aan de verjaringstermijn en de plicht om tijdig te klagen geldt dat iedere aanspraak van de Reiziger op vergoeding van schade drie jaar na de aanvangsdatum van de Reis vervalt.

15.7 Geen dubbele compensatie

De Reiziger heeft geen recht op dubbele compensatie.

Als de Reiziger recht heeft op compensatie op grond van internationale verdragen of EU-verordeningen krijgt de Reiziger niet ook nog een compensatie op grond van deze Overeenkomst.

VERPLICHTINGEN REIZIGER

Artikel 16 - Verplichtingen Reiziger

16.1 Gedrag en opvolging van aanwijzingen

De Reiziger dient zich als een redelijk handelend Reiziger te gedragen en is verelijk handelend Reiziger te gedragen en is verplicht alle aanwijzingen van de Organisator en de Reisdienstverleners op te volgen.

16.2 Gevolgen niet naleving – uitsluiting van deelname

Bij niet naleving van aanwijzingen of in het geval een Reiziger overlast veroorzaakt, kan de Reisorganisator/Reisdienstverlener de Reiziger de verdere deelname aan de Reis gedeeltelijk of geheel ontzeggen.

De Reiziger heeft dan geen recht op terugbetaling van gelden. Verdere hierdoor ontstane kosten komen voor rekening van de Reiziger.

16.3 Waarschuwing

Voordat de Reiziger wordt uitgesloten van deelname, krijgt de Reiziger eerst een mondelinge of schriftelijke waarschuwing.

Een waarschuwing is niet vereist indien dit gegeven de omstandigheden niet op zijn plaats is.

16.4 Aansprakelijkheid reiziger en vrijwaring

De Reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn gedrag, het niet nakomen van de verplichtingen in dit artikel of schade die anderszins aan hem moet worden toegerekend.

De Reiziger vrijwaart de Reisorganisator van aanspraken van bij de Reis betrokken Reisdienstverleners, andere Reizigers of derden voor schade die door de Reiziger is veroorzaakt of aan hem moet worden toegerekend.

16.5 Controle tijdstip terugreis

De Reiziger dient uiterlijk 24 uur voor de geplande aanvang van de terugreis het exacte tijdstip van vertrek te verifiëren.

16.6 Formele gezondheidseisen

De Reiziger dient te voldoen aan alle op de bestemming (en doorreislanden) geldende gezondheidseisen.

Overheden kunnen deze vereisten onaangekondigd wijzigen. De gevolgen van deze wijzigingen vallen binnen de risicosfeer van de Reiziger.

16.7 Maatregelen door Reisdienstverleners

Reisdienstverleners kunnen alle redelijke maatregelen nemen en medewerking van Reizigers verlangen, onder meer ter voorkoming en bestrijding van calamiteiten, ter beperking van gezondheidsrisico’s, ter voorkoming van schade dan wel ter naleving van overheidsvoorschriften.

Bij het niet-naleven van de maatregelen of aanwijzingen kan de Reiziger de Reisdienst en de toegang worden ontzegd.

16.8 Materiaalgebruik

De Reiziger dient netjes met verstrekte materialen om te gaan.

Bij ontvangst dient de Reiziger deze zaken te controleren en gebreken direct te melden.

De Reiziger is aansprakelijk voor beschadiging, verlies of diefstal van het ter beschikking gestelde materiaal.

OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 17 - Klachten

17.1 Informatie

De Reisorganisator verstrekt voor aanvang van de Reis de contactgegevens voor noodgevallen.

17.2 Melden ter plaatse

Indien de Reiziger meent dat de Reis niet goed wordt uitgevoerd, dient hij of zij het probleem of gebrek meteen te melden bij de betrokken Reisdienstverlener zodat deze een oplossing kan bieden.

Indien reisleiding van de Reisorganisator ter plaatse is, dient de klacht ook meteen bij de reisleiding te worden gemeld.

Indien er geen reisleiding ter plaatse is, dient de klacht ook bij de Reisorganisator te worden gemeld.

Deze melding kan geschieden per Whatsapp, sms tekstbericht, telefonisch of op Werkdagen onder Nederlandse kantoortijden (9-17u) ook per email.

17.3 Communicatiekosten

De Reiziger dient eventuele communicatiekosten te beperken onder meer door gebruik te maken van bellen via internet, WhatsApp en e-mail.

17.4 Niet verholpen klacht melden na terugkomst

Alle klachten die volgens de Reiziger niet volledig zijn verholpen of gecompenseerd tijdens de Reis, dienen binnen twee maanden na de Reis, Schriftelijk en met redenen omkleed bij de Reisorganisator te zijn ingediend.

17.5 Gevolgen niet of niet tijdig melden van de tekortkoming of klacht

Het niet of niet tijdig klagen overeenkomstig het tweede lid [Melden ter plaatse] van dit artikel kan van invloed zijn op de hoogte van een eventuele compensatie, tenzij de belangen van de Reisvoorwaarden Heart Happiness Retraites versie 1- 15 februari 2025 Reisorganisator door het niet tijdig klagen niet geschaad zijn.

Klachten die na terugkomst niet tijdig zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen, tenzij dit in de omstandigheden van het geval niet redelijk is.

Artikel 18 – Overige bepalingen

18.1 Rechten van derden

Ondergeschikten, hulppersonen en andere bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken derden kunnen zich richting de Reiziger beroepen op de bepalingen uit de Overeenkomst en deze Voorwaarden (met inbegrip van de aansprakelijkheidsuitsluitingen).

18.2 Vervangende bepalingen

Indien dwingend recht aan de geldigheid van een bepaling in deze Voorwaarden in de weg staat of indien een bepaling wordt vernietigd, wordt die bepaling geacht te zijn omgezet naar een geldige bepaling die qua inhoud en strekking zo dicht mogelijk de oorspronkelijke bedoeling benadert.

18.3 Toepasselijk recht

Op het aanbod, de Overeenkomst en de uitvoering van de Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, tenzij dit in strijd is met dwingend recht.

Indien de consument ten tijde van de boeking buiten Nederland woont, geldt: Ondanks de rechtskeuze komt de consument de bescherming toe die het dwingend recht van het land van zijn woonplaats hem biedt indien (cumulatief):

  • de Organisator de commerciële activiteiten voor de overeengekomen Reis richtte op het land waar de consument woonplaats heeft, én;
  • de overeengekomen reisdiensten gedeeltelijk of geheel worden verricht in dat land.

18.4 Bevoegde rechter

De rechtbank binnen wiens werkgebied de vestigingsplaats van de Organisator is gelegen, is exclusief bevoegd kennis te nemen van geschillen inzake de Overeenkomst en hetgeen daarmee samenhangt, tenzij dit in strijd is met dwingend recht.

Het is de Organisator daarnaast toegestaan de Reiziger in haar woonplaats voor het gerecht te dagen.